5 min read
De robot als redder in nood: dé oplossing bij het verwerken van diploma’s tijdens piekmomenten
Achter het podium van de diploma-uitreiking schuilt een minder zichtbare, maar desondanks even belangrijk fenomeen: de...
Over Coforce en onze passie voor automatisering en RPA in het bijzonder.
Loopt de werkdruk op door afwezigheidsregistratie of verzuim-administratie, of door het aanmelden, inschrijven en registreren van nieuwe leerlingen of studenten? Heb je te maken met steeds meer taken maar met minderpersoneel? Ontstaan er achterstanden in het administratieve proces?
Deze situaties kunnen leiden tot stress en overbelasting bij het personeel, onderbezetting en achterstanden in het administratieve proces.
Administratieve taken in het onderwijs, zoals gegevensbeheer en rapportgeneratie, zijn tijdrovend en foutgevoelig. Ze veroorzaken inefficiëntie, vertragingen en een hoge werklast voor docenten en administratief personeel.. Het beperkt hun tijd voor lesgeven en studentenbegeleiding. Automatisering van deze taken verbetert efficiëntie, nauwkeurigheid en vermindert werklast. Het biedt ruimte voor waardevollere taken en kwalitatief onderwijs.
Bovendien kunnen herhalende administratieve taken de productiviteit en effectiviteit van het onderwijspersoneel negatief beïnvloeden. Door veel tijd te besteden aan repetitieve taken, hebben docenten en medewerkers mogelijk minder tijd en energie voor hun kernactiviteiten, zoals lesgeven, begeleiding van studenten en het ontwikkelen van lesmateriaal.
Er is veel capaciteit vrijgekomen, die we hebben ingezet op waarde toevoegende werkzaamheden. Ook is er een flinke vermindering in de piekbelasting, waardoor we veel minder uitzendkrachten nodig hebben.
Het automatiseren van herhalende administratieve taken met behulp van technologieën zoals RPA biedt een oplossing voor deze problemen. Door taken te automatiseren, kunnen onderwijsinstellingen de efficiëntie verhogen, de nauwkeurigheid verbeteren en de werklast van het personeel verminderen, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan waardevollere taken en het bieden van kwalitatief hoogwaardig onderwijs.
Robotic Process Automation (RPA) is een technologie waarbij software robots repetitieve taken en processen automatiseren binnen een onderwijsinstelling. Deze software robots zijn ontworpen om het personeel te ondersteunen. RPA maakt het werk interessanter, omdat routinematige en tijdrovende taken worden overgenomen. Met behulp van RPA kunnen medewerkers zich concentreren op complexere taken die creativiteit, probleemoplossend vermogen en menselijke interactie vereisen.
Ons uitgangspunt is niet om mensen overbodig te maken, maar om de focus van de werkzaamheden te verleggen.
Bij ROC Nederland wordt RPA toegepast in het diplomeringstraject van studenten. Na het behalen van hun diploma ontvangen studenten automatisch een bericht dat ze zijn geslaagd. RPA zorgt er ook voor dat de verbintenis tussen de student en de onderwijsinstelling wordt beëindigd, waardoor een efficiënte afhandeling van administratieve processen mogelijk is. Bovendien worden studenten geïnformeerd om hun studiefinanciering stop te zetten. Dit maakt het diplomeringstraject gestroomlijnd en vermindert handmatige inspanningen voor zowel studenten als de onderwijsinstelling.
Ook nieuwe processen die voorheen niet handmatig uitgevoerd kunnen worden worden mogelijk met RPA. Bjvoorbeeld het automatisch verzenden van een wekelijkse e-mail naar praktijkbegeleiders van leerbedrijven. In de e-mail worden de studenten en de uren vermeld die ze hebben gewerkt, met het verzoek om de gewerkte uren goed te keuren. Dankzij deze automatisering kan het versturen en opvolgen van de e-mail efficiënt en accuraat verlopen, wat de administratieve last vermindert en zorgt voor een vlotte afhandeling van de urenregistratie.
De voorbeelden van administratieve taken binnen een onderwijsinstelling die geautomatiseerd kunnen worden om de efficiëntie te verbeteren en de werklast te verlichten zijn eindeloos. We noemen er een handvol.
Door middel van automatisering kunnen deze taken sneller en nauwkeuriger worden uitgevoerd, waardoor tijd en middelen worden bespaard in het administratieve proces van een onderwijsinstelling.
De kans is groot dat de huidige werksituatie gepaard gaat met stress, overbelasting van het personeel en achterstanden tijdens administratieve piekmomenten. Dat de dagelijkse taken tijdens de piekmomenten stug doorlopen, maakt het er allemaal niet beter op. Naast de tijdsintensiviteit, leidt de hoge werkdruk bij studentenadministraties onvermijdelijk tot het maken van fouten, die op hun beurt weer zorgen voor meer werklast. Denk hierbij aan:
Handmatige handelingen zijn vaak complexer dan ze op het eerste gezicht lijken, doordat ze samenhangen met verschillende factoren. Een foute gegevensinvoer leidt al gauw tot vervelende vertragingen die weer allerhande vragen per mailverkeer opleveren. Het onvermijdelijke uitvallen van medewerkers zorgt er direct voor dat bepaalde werkzaamheden stil komen te liggen. En tijdelijke krachten moeten vaak urenlang in opperste concentratie repetitieve gegevens invoeren, waardoor een fout eerder een gegeven dan een uitzondering is.
Zo leidt de slaging van de student tot een administratieve handeling die gepaard gaat met het laten aanmaken van een diploma, het versturen van een bevestigingsmail naar de student, het uitschrijven van de student, het afronden van financiële verplichtingen, en ga zo maar even door.
De hoeveelheid aan inefficiënte, repetitieve handelingen zorgt voor een onnodig hoge werklast. Door administratieve taken te automatiseren, kan de werklast enorm worden teruggebracht.
De snelheid waarmee tijdrovende taken kunnen worden uitgevoerd, is met de inzet van een robot ongekend. Daarnaast is robotisering erg bevorderlijk voor de continuïteit van het geleverde werk door studentenadministraties. Ziekteverzuim of verlof hoeft op deze manier geen stressfactor meer te vormen: de robot vangt alle klappen op.
Bovendien kan er nauwkeuriger worden gewerkt, met als resultaat betere service en blije werknemers die bijvoorbeeld ook de gelegenheid krijgen zelf te kiezen wanneer ze op vakantie gaan.
Als we een taak als het inschrijvingsproces als voorbeeld nemen, in dit geval van ROC Midden Nederland, dan neemt een handmatige uitvoering hiervan al gauw minstens 660(!) uur in beslag. De verwerkingstijd per leerling is namelijk ongeveer 4 minuten, en als je nagaat dat er in dit geval ongeveer 10.000 leerlingen per jaar zijn, dan is het al snel duidelijk dat zelfs de meest simpele handelingen leiden tot grote hoeveelheden werk.
Het automatiseren van een inschrijvingsproces zorgt logischerwijs voor een gigantische tijdsbesparing, met als gevolg dat werknemers van de studentenadministratie niet voortdurend achter de feiten aan moeten hollen.
Ons uitgangspunt is niet om mensen overbodig te maken, maar om de focus van de werkzaamheden te verleggen.
Het automatiseren van herhalende administratieve taken met behulp van technologieën zoals RPA (robotic process automation), biedt een oplossing voor de problemen met de werklast bij studentenadministraties.
Robotic Process Automation (RPA) is een technologie waarbij software robots repetitieve taken en processen automatiseren. Deze software robots zijn ontworpen om het personeel te ondersteunen e worden veelal ingezet bij bijvoorbeeld onderwijsinstellingen. Robotic Process Automation maakt het werk efficiënter, doordat routinematige en tijdrovende taken worden geautomatiseerd. Door de inzet van RPA kunnen medewerkers zich concentreren op complexere taken die creativiteit, probleemoplossend vermogen en menselijke interactie vereisen.
Door taken te automatiseren, kunnen onderwijsinstellingen de efficiëntie verhogen, de nauwkeurigheid verbeteren en de werklast van het personeel verlagen, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan andere, leukere taken. Of simpelweg, gewoon eens op tijd naar huis kunnen tijdens piekmomenten. Robotic Process Automation wordt dan ook vooral ingezet als ondersteuning van het personeel. Zo kunnen medewerkers van de studentenadministratie zich bezighouden met taken waar menselijke creativiteit voor nodig is, terwijl de robot alle repetitieve handelingen overneemt.
De inzet van Robotic Process Automation vereenvoudigt handmatige processen, waardoor de hoeveelheid aan administratieve lasten wordt verminderd. Automatisering van tijdrovende klussen zorgt ervoor dat diezelfde processen efficiënt en accuraat worden ingericht. Het resultaat?
Zo worden werknemers niet vervangen, maar juist vrijgespeeld waardoor ze waarde leveren zoals alleen mensen dat kunnen doen. In een omgeving waarin de studentenadministratie bezwijkt onder werkdruk, zal er minder ruimte zijn voor werknemers om zich te richten op andere, minstens net zo belangrijke zaken. Door robotisering in het onderwijs te gebruiken, zal er bespaard worden op de kwantiteit van de werklasten, waardoor er maximaal ingezet kan worden op de kwaliteit van het geleverde werk.
De administratieve taken die binnen een onderwijsinstelling geautomatiseerd kunnen worden zijn eindeloos. Ideaal als je een manier zoekt om de efficiëntie te verbeteren en tegelijkertijd de werkdruk te verlagen. Een greep uit de toepassingen:
Door middel van automatisering kunnen deze taken sneller en nauwkeuriger worden uitgevoerd, waardoor tijd en middelen worden bespaard in het administratieve proces van een onderwijsinstelling.
sep 20, 2023 by Redactie Coforce
Achter het podium van de diploma-uitreiking schuilt een minder zichtbare, maar desondanks even belangrijk fenomeen: de...
sep 18, 2023 by Redactie Coforce
Na wekenlang hard te hebben gestudeerd, eindigt het overgrote deel van de studenten uit de examenklassen op het podium,...
sep 15, 2023 by Redactie Coforce
De manier waarop onderwijs wordt ingedeeld, is enorm veranderd in de afgelopen tientallen jaren. Voorheen werd er nog...
Coforce is een onafhankelijk kennis- en implementatiepartner van verschillende RPA oplossingen en heeft ruime ruime ervaring met het robotiseren van uiteenlopende administratieve processen bij ondernemingen, instellingen en gemeenten.
Nieuwsgierig naar de inzet van een digitale workforce bij jou op kantoor? We denken graag met je mee. Stuur ons een bericht en we nemen spoedig contact op!
Bellen tijdens kantooruren kan uiteraard ook via:
0318 648742
Heb je een vraag of verzoek met betrekking tot media, evenementen, samenwerkingen of schoolopdrachten? Neem dan via deze weg contact met ons op.