3 min read
Waarom Robotic Process Automation (RPA) de sleutel tot succes is voor bedrijven
Robotic Process Automation (RPA) wint razendsnel terrein. En hoewel aanvankelijk voornamelijk financiële instellingen de kracht van RPA wisten in te...
Over Coforce en onze passie voor automatisering en RPA in het bijzonder.
4 min read
Redactie Coforce 20-sep-2023 8:45:00
Achter het podium van de diploma-uitreiking schuilt een minder zichtbare, maar desondanks even belangrijk fenomeen: de inspanningen van studentenadministratie die uren, dagen en weken hebben gewerkt aan het verwerken van de diploma's. Hoewel je zou denken dat een proces als diplomaverwerking relatief eenvoudig is, maakt de combinatie van essentiële factoren dat het een complex proces is dat al gauw stuit op problemen als een onderdeel niet goed wordt afgerond.
Het proces bestaat namelijk uit samenhangende aspecten, van het beheren van de deadlines tot aan het nauwlettend verwerken van gegevens. Oftewel: volop kans op fouten, die vervelende consequenties met zich meebrengen. Los van het grote risico op fouten, speelt ook de grote hoeveelheid tijd dat het proces opeist een problematische rol in het geheel. Het handmatig verwerken van de gegevens vraagt veel tijd en aandacht van personeel, die daardoor onder grote druk staan. Medewerkers van studentenadministratie zijn door de vele piekmomenten in een schooljaar regelmatig overwerkt, en krijgen in alle chaos de grote volumes aan de te verwerken data met moeite weggewerkt. En zoals in de meeste branches is het vinden van nieuw personeel eigenlijk een onbegonnen taak.
In deze blog kijken we inhoudelijk naar diplomaverwerking en hoe robotisering in het onderwijs dé oplossing kan vormen als het gaat om het terugdringen van de werkdruk en het vergroten van de efficiëntie. In tijden waarin automatisering op steeds meer aspecten van het werkende leven wordt toegepast, is het haast ondenkbaar dat er nog steeds grote hoeveelheden informatie handmatig moeten worden verwerkt. Robotisering in het onderwijs kan wat dat betreft de katalysator zijn voor een belangrijke doorslag, waardoor werknemers zich kunnen focussen op andere taken die door een gebrek aan tijd over het hoofd worden gezien.
We zien steeds vaker dat onderwijs en technologie hand in hand gaan als we kijken naar de manier waarop onderwijsinstellingen hun administratieve taken uitvoeren. Het verwerken van diploma's is bij uitstek een interessant proces om onder de loep te nemen, omdat het een kwetsbaar proces is dat op verschillende momenten fout kan gaan.
De robot voert deze handelingen dagelijks uit om te zorgen dat de rapportages goed verlopen. Hierbij wordt bijgehouden welke deelnemers gemuteerd zijn naar welke status, zodat er geen omkijken meer naar is als de gegevens op een later moment moeten worden verwerkt.
Daarbij moet worden benadrukt dat het geregeld voorkomt dat diplomaverwerking en het proces daaromheen wordt gekoppeld aan de uitschrijving van de student die na een behaald diploma volgt. In zo'n geval worden er twee losse processen en ook twee robots ingericht, die ook asynchroon van elkaar kunnen werken. Dat heeft te maken met het feit dat er op die manier de garantie gegeven kan worden dat het genereren van waardedocumenten op de juiste manier en op het juiste moment plaatsvindt. Het uitschrijven is namelijk een iets minder dringende taak, en dus is het raadzaam om deze taken op te splitsen zodat de diplomaverwerking niet onverhoopt verlaat wordt.
De ene robot is klaar met het verwerken van de diploma's, maar hoe zit het met het uitschrijfproces? Vaak wordt er in zo'n geval een aparte robot ingeschakeld, die zich volledig toespitst op het afhandelen van de uitschrijving van studenten.
Al met al ben je in het gehele proces toch minstens vijftien stappen verder om te zorgen dat een student een diploma ontvangt en vervolgens uitgeschreven wordt. Vermenigvuldig dit met het aantal studenten dat is afgestudeerd (al gauw zo’n paar duizend), en je realiseert je al gauw waarom dit zo ontzettend veel van medewerkers vraagt tijdens deze piekmomenten. Daar waar het proces handmatig al snel tot wel vijf dagen kan duren, is dat te reduceren naar 1 à 2 dagen met het gebruik van robots. Een flinke besparing als het gaat om tijd, maar ook mankracht.
En voor wie zich afvraagt in welk geval robotisering in het onderwijs de redder in nood kan zijn, luidt het advies: kijk kritisch naar de doorlooptijd van het gehele proces. Hoeveel medewerkers zijn ermee bezig? Hoelang zijn die medewerkers ermee bezig? Om hoeveel volume gaat het? Kijk daarbij goed naar het menselijke aspect van het geheel: medewerkers zijn vaak gewend om overuren te draaien tijdens piekmomenten, waardoor het proces niet per se als problematisch wordt gezien. Toch is het belangrijk om desondanks daar waar mogelijk te kiezen voor een nieuwe manier van werken, want ook de meest toegewijde medewerkers kunnen vroeg of laat uitvallen door structurele tijdsdruk en werkstress. Bovendien kan vermoeidheid onder medewerkers al gauw leiden tot fouten, met alle gevolgen van dien. Wat dat betreft geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen!
Ben je benieuwd geworden naar robotisering voor studentenadministraties en wil je meer weten welke taken je aan een robot kunt uitbesteden? Download dan onze inspiratiegids en ontdek alles wat je moet weten over deze inventieve toepassing.
3 min read
Robotic Process Automation (RPA) wint razendsnel terrein. En hoewel aanvankelijk voornamelijk financiële instellingen de kracht van RPA wisten in te...
2 min read
Een leven zonder e-mail is haast niet meer voor te stellen. Het is een ideaal voor werkgerelateerde communicatie, maar tegelijkertijd kan het ook een...
8 min read
Robotisering, automatisering en digitalisering zijn begrippen die veel met elkaar te maken hebben, maar misschien juist daarom ook tot verwarring...