3 min read

Stijgend ziekteverzuim is slecht nieuws met huidig personeelstekort

Stijgend ziekteverzuim is slecht nieuws met huidig personeelstekort

In 2022 blijft de trend van ziekteverzuim onder werknemers stijgen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het verzuim in het vierde kwartaal van 2022 uitgekomen op 5,6%, een stijging ten opzichte van het eerste kwartaal van dat jaar, toen was het 5,4%. 

Het is nu het zevende opeenvolgende jaar dat het verzuim stijgt en inmiddels is het weer bijna op het niveau van het jaar 2000 wat sinds die tijd eerst een flinke daling liet zien. Destijds werd met 5,7% het hoogste verzuim van de voorafgaande decennia gemeten. 

Verschillen tussen de branches werden ook gemeten door het CBS en opvallend is dat het verzuimpercentage bij de overheid het hardst gestegen is, van 5,7% in 2021 naar 6,4% in 2022. Specifiek bij gemeenten geeft dit, gecombineerd met piekbelastingen door zaken als afhandelen van WOZ-bezwaren nog eens extra uitdagingen. Niet overal is het zo hard gestegen als bij de overheid. Onderwijs bijvoorbeeld laat een stijging zien van 5,4% naar 5,8 procent zien in dezelfde periode, die daarmee nog wel boven het gemiddelde uitstijgt.

Met het alsmaar stijgende ziekteverzuim neemt de werkdruk op de medewerkers die 'overblijven' toe. Die werkdruk was al hoger, want personeelstekorten zijn er ook. Een combinatie die geen goed doet, want de kans op steeds meer uitval wordt alleen maar groter. Hoog tijd om het tij te keren.  

Het aannemen van extra medewerkers is vaak het eerste wat te binnen schiet, maar dit is niet altijd de beste optie. Goede medewerkers zijn steeds schaarser, en schaarser betekent per definitie dat de arbeidsvoorwaarden en beloning omhoog schieten. Het aantrekken van getalenteerde medewerkers blijft in de toekomst voor veel bedrijven een uitdaging. Want er komt een nieuwe generatie aan die een andere kijk hebben op de dagelijkse werkzaamheden.

Gelukkig zijn er ook andere manieren om meer administratief werk te kunnen verrichten met minder mensen.  Het enige wat nodig is, is wat tijd van de IT afdeling en betrokken proceseigenaren.

Standaardiseren van processen

De eerste stap om de organisatie te laten groeien is het standaardiseren van het interne proces. Een gemiddelde organisatie werkt met verschillende applicaties, systemen en portals. Dit betekent veel verschillende en dagelijks terugkerende handelingen voor collega’s. Inefficiëntie en een lage productiviteit zijn vaak het onvermijdelijke gevolg. Door alle administraties op dezelfde manier te gaan verwerken kan je gaan automatiseren. Dan vervalt er veel repeterend werk en is er veel meer ruimte voor specialistisch werk of tijd voor de kerntaken waar iemand oorspronkelijk voor is aangenomen.

Zet software robots aan het werk!


Robotic Process Automation (RPA) is een oplossing om de administratieve last op te vangen. Het is de automatisering van administratieve bedrijfsprocessen door middel van een softwareapplicatie, ook wel een ‘software robot’ genoemd. RPA is niets meer of minder dan een software laag die over de bestaande systemen wordt gelegd en zodanig wordt ingericht dat het zelfstandig de handelingen van een medewerker kan overnemen. Wanneer de werkzaamheden gestructureerd zijn en een bepaalde logica hebben (gebaseerd op bedrijfsregels) dan kunnen ze eenvoudig worden gerobotiseerd.

Software robots zijn flexibel en kunnen hoge volumes aan administratieve taken, of delen van een taak, verwerken tijdens piekperiodes. Dat zorgt ervoor dat organisaties veel eenvoudiger kunnen meebewegen met de drukte in de markt. Zo kan een organisatie met personeelstekort opschakelen naar ‘virtuele medewerkers’ en toch verder groeien.

De kracht van robotisering


Klassieke automatisering is vaak niet geschikt vanwege de lange implementatieduur en de bijbehorende kosten. Het inzetten van een software robot daarentegen is eenvoudig en snel. De investering in licentie en het inrichten van de processen is vele malen lager dan het proces op de huidige manier uit te voeren. Met een enkele investering kunt u al diverse bedrijfsprocessen optimaliseren met RPA-technologie, deze uitvoerig testen en de effecten van opschaling in kaart brengen. Kostbare aanpassingen van ICT-systemen zijn eveneens niet nodig, omdat de software robot letterlijk een digitale medewerker is die geen complexe codering en API’s nodig heeft. De ware kracht van robotisering ligt in het verbinden van applicaties en systemen met administratieve processen en werkstromen binnen uw organisatie.

 

Esther_auteurshandtekening_blog 4cee-linkedin


Esther
Witten

Contentspecialist

Van purchase to pay en order to cash, tot Robotic Process Automation en digitaal ondertekenen: Esther draait haar hand niet om voor het schrijven van content over complexe onderwerpen. Dagelijks duikt ze in de materie van digitale transformatie en automatisering.

Waarom Robotic Process Automation (RPA) de sleutel tot succes is voor bedrijven

3 min read

Waarom Robotic Process Automation (RPA) de sleutel tot succes is voor bedrijven

Robotic Process Automation (RPA) wint razendsnel terrein. En hoewel aanvankelijk voornamelijk financiële instellingen de kracht van RPA wisten in te...

Lees verder
Efficiënt omgaan met e-mail: Communications Mining biedt uitkomst

2 min read

Efficiënt omgaan met e-mail: Communications Mining biedt uitkomst

Een leven zonder e-mail is haast niet meer voor te stellen. Het is een ideaal voor werkgerelateerde communicatie, maar tegelijkertijd kan het ook een...

Lees verder
Robotisering, automatisering en digitalisering; verschillen en voorbeelden

8 min read

Robotisering, automatisering en digitalisering; verschillen en voorbeelden

Robotisering, automatisering en digitalisering zijn begrippen die veel met elkaar te maken hebben, maar misschien juist daarom ook tot verwarring...

Lees verder